banner

Friday, October 16, 2009

11 Fakta Tentang Kopi Radix





1. Pengurangan kafein dalam kopi radix tidak menggunakan bahan kimia methylene chloride tetapi ianya dikurangkan oleh Akar Tebu Gajah (Albizza Myriophilla) yang bersifat antidot yakni penawar racun.

2. Walaupun kafein dan air panas boleh memusnahkan vitamin C, tetapi vitamin C dalam kopi radix bersifat bioflavonoid (vitamin P) yang datangnya dari Akar Mengkudu Hutan (Morinda Eliptika) tidak dimusnahkan.

3. Agen antioksidan dalam kopi radix jauh lebih tinggi kerana ianya mengandungi Akar Halban (Vitex Pubescen) yang lebih bersifat Antioksidan.

4. Kesan afrodisiak (ghairah seks) dalam kopi radix ditingkatkan lagi dengan adanya Akar Tongkat Ali yang mendapat paten antarabangsa (Eurycoma Longifolia)

5. Kesan angin dalam kopi dapat ditawarkan oleh Akar Teja Lawang (Cinnamomum Inners) yang dimasukkan dalam ramuan kopi radix.

6. Akar Mata Pelanduk (Ardisia Crispa) dalam ramuan kopi radix dapat melancarkan kencing sekaligus dapat menyingkirkan asid urik berlebihan didalam tubuh.

7. Kopi radix dapat meningkatkan kadar metabolisma tubuh kerana Akar Larak Hutan (Polyalthiya Hypolica) di dalam kopi radix dapat mengawal pengeluaran hormon tyroksin. Akar Larak Hutan juga bersifat kardiotonik yakni menguatkan jantung dan juga membanyakkan pengeluaran susu ibu bagi ibu yang menyusukan anak.

8. Kopi radix tidak menggunakan aroma tiruan yang boleh menyebabkan kencing berbau seperti kebanyakan kopi pracampuran lain dipasaran.

9. Kopi radix boleh mendapatkan tidur yang berkualiti kerana Xeronin dalam Akar Mengkudu Hutan dapat meransang Sel T menghasilkan hormon Melatonin yang mengawal kualiti tidur.

10. Akar Tongkat Ali dalam kopi radix berusia lebih 20 tahun yang kaya dengan mineral semulajadi seperti kalsium dan magnesium.

11. Kopi radix juga dapat mengurangkan ketagihan merokok jika ada niat untuk berhenti merokok.

Wallahualam. Semuanya ini dengan IZIN ALLAH jua.
Kita merancang, Allah yang menentukannya. Allah yang menjadikan penyakit, Allah lah juga yang menyembuhkannya. Setiap penyakit ada ubatnya kecuali mati.

Artikel asal 10 fakta tentang kopi oleh Mohd Faizal Aziz Editor Majalahsains.com.

Tambahan Fakta tentang kopi radix adalah hasil catatan saya dari kuliah Tuan Hj Ismail didalam perjumpaan PJS MALAYSIA diawal tahun 2005 di Ayer Kroh Melaka dan ditampung dari catatan kuliah2 Tn Hj Ismail dalam KPJ dan PIC. Tn Hj Ismail adalah Pengarah Urusan HPA INDUSTRIES SDN BHD pengeluar KOPI RADIX

Sumber: http://jamalmajlis.blogspot.com/.

No comments:

Post a Comment

PERKONGSIAN BIJAK CEMERLANG